Dzień Języka Ojczystego

W tym roku w Hoffmanówce w wyjątkowy sposób świętowaliśmy Dzień Języka Ojczystego, który przypada 21 lutego. Poloniści dla każdej klasy przygotowali coś wyjątkowego, tak, aby wszyscy uczniowie naszej szkoły mieli okazję włączyć się w to świętowanie.

Uczniów klas pierwszych zaprosiliśmy do wysłuchania krótkich opowiadań o kulturze zachowania. Przez świat zasad savoir-vivru przeprowadziło nas niezwykle pomysłowe rodzeństwo, Kuba i Buba, bohaterowie książek Grzegorza Kasdepke. Teksty tych jakże dowcipnych historyjek przeczytali pierwszoklasistom nauczyciele języka polskiego: pan dyrektor Adam Wojerz odwiedził klasę 1b, pani Joanna Budzik – klasę 1c, a klasę 1a – pani Magdalena Kossoń.

Uczniowie klas drugich i trzecich zmierzyli się z wybranymi przez siebie wierszami Juliana Tuwima. Najpierw zaprezentowali wiersze w klasie, a następnie – NAJLEPSI – stanęli do walki w zmaganiach międzyoddziałowych. W ten sposób można było usłyszeć fantastyczne recytacje historii o panu Hilarym, Grzesiu Kłamczuszku, Zosi-Samosi czy Pstryczku-Elektryczku. Uczniowie, biorący udział w konkursie, świetnie przygotowali swoje wiersze i głośno, wyraźnie i poprawnie – prezentując na miarę swoich możliwości piękno naszego języka i dowcip poezji Tuwima – wyrecytowali utwory poetyckie.

Jury wyłoniło spośród całej grupy 4 najlepszych recytatorów.

  • I miejsce: Nicola Drwal, Barbara Kossoń
  • II miejsce: Tomasz Wantuch
  • III miejsce: Jakub Laskowski

Uczniów klas czwartych odwiedził aktor – pan Tomasz Żak, który zachwycił dzieci wyjątkową lekturą wybranych przez siebie tekstów literackich. Efektem tego spotkania są stworzone przez czwartoklasistów zakładki do książek. Liczymy, że będą one przypominać uczniom o ciągłej pracy nad doskonaleniem umiejętności językowych.

Dla sześcioosobowych reprezentacji uczniów klas piątych i szóstych panie Joanna Budzik i Magdalena Kossoń przygotowały wyjątkowe, polonistyczne podchody. Kolejne zadania, które polonistki postawiły przed dziećmi nawiązywały do różnych dziedzin języka polskiego: gramatyki języka polskiego, ortografii, umiejętności czytania ze zrozumieniem. Na początku uczniowie w pajęczej sieci odnaleźli wskazówki, które wskazały im miejsce, gdzie zostało ukryte pierwsze zadanie i podpowiedź-zagadkę dokąd należy się udać w dalszej kolejności. Kiedy uczniowie uporali się z przysłowiami polskimi, musieli opanować fragment wybranego wiersza Juliana Tuwima. Poprawna i bezbłędna recytacja tegoż fragmentu była szansą na uzyskanie wskazówki, gdzie czeka na nich kolejne, tym razem gramatyczne, zadnie. Z kolei po rozwiązaniu działania matematycznego, uczniowie dowiedzieli się, w której klasie znajdą zadanie ortograficzne. I znów w kopercie zawierającej dyktando ukryta była podpowiedź, czego dotyczyć będzie ostatnie zadanie i gdzie przyjdzie się im z tym zmierzyć. I tu spotkało uczniów spore zaskoczenie, bowiem ostatnia rozgrywka przygotowana została dla nich w naszej szkolnej stołówce – a  działanie uczniów polegało na przeczytaniu przepisu i przygotowaniu, według jego wskazówek, muffinek jabłkowych, które wszystkim wyśmienicie wyszły i rozniosły się zapachem po całej szkole. Za każde zadnie można było zdobyć punkty. W efekcie wyłoniliśmy trzy drużyny, które stanęły na podium:

  • I miejsce – reprezentacja klasy 6b
  • II miejsce – reprezentacja klasy 6a
  • III miejsce – reprezentacja klasy 5d

Na najstarszych uczniów naszej szkoły, czyli uczniów klas siódmych i ósmych na Sali gimnastycznej czekała wyśmienita zabawa, połączona ze sprawdzianem umiejętności w zakresie posługiwania się językiem ojczystym. Tym razem konkurencje łączyły język polski ze sportem. Każda klasa do wyścigów rzędów zgłosiła 6-osobowe drużyny, które zażarcie walczyły wykonując 5 różnego rodzaju konkurencji. Zawody sportowe przeprowadziła pani Beata Wyroba, a zadania przygotowały panie Joanna Budzik i Magdalena Kossoń. Całość obserwowali pozostali uczniowie klas siódmych i ósmych, którzy jednocześnie kibicowali swoim kolegom z klasy.

Na podium stanęli uczniowie klasy 8a, 7c i 7 b.

Ostatnie zadanie było najbardziej wymagające i skierowane do naszej starszyzny szkolnej, czyli do uczniów klas 3 gimnazjum. Ich pomysłowość, a przede wszystkim posiadane pasje i umiejętności doprowadziły do stworzenia fantastycznego teledysku prezentującego „Inwokację” Adama Mickiewicza – zobacz filmik.

Podczas przygotowywania się do nagrodzenia zwycięzców zrodził się projekt koszulki, która łączy nasze narodowe barwy i misję szkoły. Wykonaliśmy kilka sztuk tych koszulek, ale mamy nadzieję, że ten pomysł znajdzie uznanie i będzie powielany.

Finałem obchodów Dnia Języka Ojczystego był apel, podczas którego zwycięzcom wręczyliśmy nagrody, medale i dyplomy.

Mamy nadzieję, że takie obchody Dnia Języka Ojczystego zwrócą uwagę naszych uczniów na piękno naszego języka ojczystego!!!

Magdalena Kossoń i Joanna Budzik

fot. Joanna Budzik i Sylwia Szafarz-Zakrzewska