Wizyta w Grecji w ramach projektu Erasmus+

W dniach 12-18 kwietnia br. grupa nauczycieli naszej szkoły wzięła udział w kolejnej wizycie partnerskiej w ramach realizacji projektu Erasmus+ „ Prawo do edukacji uchodźców i odrobina empatii”. Wizyta ta miała miejsce w Grecji  w mieście Volos.

Wizyta miała charakter roboczy i rozpoczęła  się  od spotkania z nauczycielami ze szkoły goszczącej oraz przedstawicielami wszystkich szkół biorących udział w projekcie. Gospodarze z Grecji zaprezentowali nam swoją placówkę, grecki system edukacji  oraz sposób w jaki w ich kraju organizuje się edukację dla uchodźców. Mieliśmy również okazję spotkać się z nauczycielami oraz uczniami,  a także zobaczyć w jaki sposób spędzają oni czas między kolejnymi lekcjami.

W kolejnym dniu wizyty zwiedziliśmy z przewodnikiem miasto Volos – jego najważniejsze zabytki w tym starą cegielnię i ruiny zamku. Następnie odwiedziliśmy obóz dla uchodźców ulokowany na przedmieściach. Mogliśmy tam zobaczyć w jakich warunkach mieszkają uchodźcy,  jak wygląda ich  codzienne życie, jak zorganizowana jest pomoc medyczna czy też przedszkole.

W kolejnych dniach wizyty analizowaliśmy już zrealizowane oraz przyszłe zdania w projekcie oraz planowaliśmy szczegółowy plan kolejnej wizyty partnerskiej w Polsce.

Ponadto sporządziliśmy szkic raportu przejściowego, który musimy złożyć do poszczególnych Agencji Narodowych po pierwszym roku trwania projektu.

Koordynatorzy i autorzy projektu czyli nauczyciele z  Turcji zorganizowali prezentację filmów poświęconych tematyce uchodźctwa. Wysłuchaliśmy dramatycznych  opowieści o losach ludzi , którzy zostali uchodźcami.

Ponadto wzięliśmy udział w warsztatach, podczas których każda drużyna z kraju partnerskiego musiała dopisać dalszy ciąg historii jedenastoletniej dziewczynki , która doświadcza wojny w Syrii. Nauczyciele z poszczególnych krajów wczuwając się w jej losy i znając jedynie z przekazów realia wojny, starali się dopisać możliwy przebieg losów dziewczynki i jej rodziny.

W kolejnych dniach odwiedziliśmy jeszcze dwa ośrodki dla uchodźców. Przebywali w nich młodociani uchodźcy z wielu krajów tj. Afganistan, Syria, Irak  i inne.  W miejscach tych dowiedzieliśmy się o procedurach przyjmowania uchodźców oraz poznaliśmy życie codzienne, edukację i warunki bytowe w ośrodkach. Mogliśmy się dowiedzieć na czym polega  praca specjalisty ds. uchodźców oraz innych pracowników ośrodków. Ciekawym choć i trudnym doświadczeniem były rozmowy z chłopcami, którzy poprzez tłumaczy, opowiadali o swojej drodze z rodzinnego kraju do Grecji i powodach dla których opuścili ojczyznę.

Najbardziej bogatym w przeżycia natury estetycznej był dzień naszej wycieczki do Meteorów czyli klasztorów położonych na gigantycznych różnokształtnych ostańcach  piaskowych w pobliżu miasta Kalambaka. Zwiedziliśmy Wielki Meteor – jeden z klasztorów wpisanych na światową listę zabytków  dziedzictwa kulturowego UNESCO.

Opracowanie : Marzena Żmuda