Wizyta partnerów projektu Erasmus+

W dniach 23 do 27 września 2019 r. gościliśmy w naszej szkole nauczycieli z krajów partnerskich, realizujących projekt Erasmus + „Prawo do edukacji uchodźców i odrobina empatii”. W pierwszym dniu wizyty po oficjalnym powitaniu i zwiedzeniu szkoły pracowaliśmy nad szczegółowym planem kolejnych wizyt. Zaprezentowaliśmy również szereg prac wykonanych przez naszych uczniów w ramach realizacji projektu. Były to prace z geografii – mapy przedstawiające kierunki przemieszczania się uchodźców w Europie i na świecie.  Następnie goście oglądali słowniki wykonane w ramach lekcji języka niemieckiego, francuskiego i angielskiego. Słowniki te skupiały się na pojęciach związanych z tematyką uchodźstwa. Kolejno zaprezentowaliśmy prace wykonane w ramach przedmiotu religia – Kodeks Postępowania wobec Uchodźcy (prace plastyczne i prezentacje multimedialne) oraz w zakresie doradztwa zawodowego – multimedialne pokazy zawodów specyficznych dla krajów partnerskich. Wreszcie przedstawiliśmy kilka prezentacji w języku angielskim obrazujących podejście do uchodźców w różnych krajach oraz ich edukacji.

W kolejnym dniach pobytu nasi goście mieli okazję zwiedzenia Tarnowa z anglojęzycznym przewodnikiem.  Zobaczyli najważniejsze zabytki Tarnowa, zwiedzili Muzeum oraz podziwiali panoramę miasta z wieży ratuszowej. Ogromną atrakcją była wizyta w Kopali Soli Bochnia. Goście spędzili pod ziemią cztery godziny podziwiając to niezwykłe miejsce oraz pływając łódką po solnych korytarzach.  Aby zaznajomić gości z unikalną kulturą naszego regionu, zabraliśmy ich do Zalipia. Tu w Domu Malarek mieli oni okazję podziwiać piękne zalipiańskie malowidła oraz wzięli udział w warsztatach. Samodzielnie ozdabiali drewniane przybory kuchenne i kolorowali przygotowane wzory kwiatowe. Następnie zwiedzili Dom Felicji Curyłowej inicjatorki zalipiańskiego malowania oraz inne drewniane domy wraz z ich dawnym wyposażeniem.

W kolejnym dniu wizyty goście zaprezentowali swoje prace związane z tematyka projektu. Były to prezentacje: Orff-Schulwerk Model uczenia (Bułgaria), Uczenie z zastosowaniem technologii (Rumunia) oraz Konstruktywistyczna Metoda Edukacji (Włochy). W ostatnim dniu spotkania ogłoszonym jako “Dzień Polski” goście mieli okazję zapoznać się z symbolami, świętami i tradycjami naszego kraju podczas przygotowanej przez uczniów klasy VIII b prezentacji. Przedszkolaki z zaprzyjaźnionego Przedszkola nr 34 w Tarnowie zaprezentowały tradycyjne tańce, a szkolny chór „Allegretto” odśpiewał polskie pieśni patriotyczne i ludowe. Wreszcie goście mieli okazję spróbować swoich sił podczas warsztatów poloneza. Okazali się pojętnymi i uzdolnionymi tancerzami. Ponadto nauczyciele z Polski realizujący projekt przygotowali dla gości poczęstunek składający się z tradycyjnych polskich przysmaków oraz przepięknie udekorowali stoły. Nasze pięciodniowe spotkanie zakończyliśmy wręczeniem certyfikatów, które goście uroczyście otrzymali z rąk Dyrektorów szkoły.

Zapraszamy do obejrzenia relacji przygotowanej przez telewizję STARnowa.tv

Poloneza w wykonaniu uczniów klas ósmych można obejrzeć pod linkiem.

Opracowanie: M. Żmuda

fot. Marzena Żmuda

fot. Sylwia Szafarz-Zakrzewska