O tutoringu szkolnym

W roku szkolnym 2017/2018 nasza szkoła realizuje ogólnopolski projekt pn. „Wychować człowieka mądrego. Wprowadzenie modelu pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej z zastosowaniem metody tutoringu szkolnego jako profilaktyki pozytywnej problemów w polskiej szkole”. Wszyscy uczniowie klas czwartych zostali objęci tutoringiem rozwojowo-wychowawczym, zaś uczniowie klas V-VII uczestniczą w tutoringu rozwojowym.

Metoda tutoringu szkolnego stosowana jest od 1995 roku w  szkołach „ALA” Autorskich Liceach Artystycznych i Akademickich, a od 2008 roku rozwijana jest w kilkuset szkołach publicznych i niepublicznych w Polsce.

Tutoring szkolny to forma pracy pedagogicznej realizowana w bezpośrednim i indywidualnym kontakcie tutora, czyli osoby dbającej o podopiecznego z tym podopiecznym. Jest on nastawiony na wspieranie ucznia i służy rozwojowi dziecka.

Istotą tutoringu jest nawiązanie relacji (tutor – podopieczny). Będziemy się wzajemnie poznawać, wspólnie określać cel podopiecznego, czyli ucznia (np. jakaś pasja) a zadaniem tutora (a czasem i rodziców/opiekunów) będzie pomoc w realizacji celu.

Spotkania tutorskie z założenia odbywają się raz w miesiącu, ale współpraca tutora i podopiecznego jest ciągła. Czasem (np. raz w półroczu) w takich spotkaniach tutora z podopiecznym uczestniczyć będą rodzice/opiekunowie.

Więcej o tutoringu – patrz – ulotka.

Nauczyciele naszej szkoły od wakacji uczestniczą w kursie przygotowującym ich do roli tutorów.

fot. Patrycja Sikorska