Na początku roku szkolnego wychowankowie naszej świetlicy zostali zapoznani z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w szkole i zasadnością ich wprowadzenia. Podczas rozmów nauczyciele dbali o pozytywny przekaz powyższych treści w celu wzbudzenia u dzieci poczucia bezpieczeństwa oraz odpowiedzialności za swoje zachowanie bez poczucia lęku. Wychowawcy prowadząc zajęcia zapoznali uczniów z właściwą techniką mycia i dezynfekcji rąk według instrukcji umieszczonych w widocznym miejscu w szkole.
Prowadząc zajęcia profilaktyczne z uczniami, nauczyciele omawiali Regulamin funkcjonowania Szkoły Podstawowej nr 1 im. Klementyny Hoffmanowej w Tarnowie w okresie pandemii COVID -19. Zwrócono uwagę na częstotliwość mycia i dezynfekcji rąk, zasłaniania ust i nosa podczas kichania i kaszlu, niedotykania ust, nosa i oczu oraz zachowania w miarę możliwości dystansu społecznego.
Dzieci zostały również zapoznane z 10 zasadami dla ucznia, dotyczącymi bezpiecznego powrotu uczniów do szkół.

Nauczyciele na bieżąco monitorują poprawność stosowania przez dzieci wprowadzonych zasad.
Wychowankowie świetlicy uczestniczyli również w projekcji filmu animowanego „Bajka o koronawirusie”, a w czasie zajęć muzycznych śpiewali piosenkę „Przegoń wirusa”.
Ważnym elementem pracy świetlicy szkolnej jest również zapewnienie bezpieczeństwa swoim wychowankom. W związku z tym we wrześniu uczniowie z naszej świetlicy uczestniczyli w cyklu zajęć profilaktycznych, które miały na celu uwrażliwienie dzieci na problematykę związaną z bezpieczeństwem w drodze do i ze szkoły.
Najważniejsze uwagi z zakresu bezpieczeństwa zostały przekazane w sposób przejrzysty, komunikatywny i atrakcyjny dla uczniów.
Podczas zajęć profilaktycznych wychowawcy świetlicy rozmawiali z dziećmi na temat bezpiecznego poruszania się po drogach, wdrażali zasady bezpiecznego zachowania się w świetlicy, na przerwach, na korytarzach szkolnych, przed szkołą, na boisku, w domu i omawiali inne niebezpieczne sytuacje, które obserwują na co dzień.
Uczniowie zostali zapoznani z podstawowymi znakami drogowymi i zasadami ruchu drogowego. Poznali również ważne numery telefonów alarmowych oraz brali udział w zabawach ruchowych i scenkach dramowych utrwalających zdobyte wiadomości na temat bezpieczeństwa i zachowań w trudnych sytuacjach.
Zostały zrealizowane także następujące programy i zajęcia profilaktyczne:
- „Moje bezpieczeństwo”.
- „Droga i ja”.
- „Bezpieczna droga do szkoły”.
- „Bezpieczna droga – poznajemy znaki drogowe”.
- „Bezpieczne zabawy”.
Uczniowie rozwiązywali również zagadki, rebusy i krzyżówki związane z bezpieczeństwem.
Podczas zajęć czytelniczych dzieci omawiały wspólnie z wychowawcami następujące wiersze:
- W. Faber „Światła na skrzyżowaniu”
- W. Badalska „Przechodzimy przez ulicę”
- T. Śliwiak „Zielone światło”
- M. Przewoźniak „Znaki drogowe”
We wrześniu realizowane były również następujące programy adaptacyjne:
- „Poznajmy się ”
- „Razem bawimy się i uczymy – świetlica naszym drugim domem”.
Programy te miały na celu integrację zróżnicowanej wiekowo grupy świetlicowej i nowych wychowanków z klas pierwszych. Dzieci zostały zapoznane także z regulaminem świetlicy, kodeksem wychowanka świetlicy i zasadami bezpiecznego korzystania ze stołówki szkolnej.
Małgorzata Fal




fot. Kinga Bacik