Podczas wizyty w szkole partnerskiej w Bułgarii w dniach 23-29 listopada br. zrealizowaliśmy szereg zadań wynikających z planu realizacji projektu Erasmus+ „Prawo do edukacji uchodźców i odrobina empatii”. Uczniowie i nauczyciele wszystkich szkół partnerskich zwiedzili wystawę dotyczącą sytuacji uchodźców – zwłaszcza dzieci, przygotowaną przez uczniów z Bułgarii. Ponadto odbyła się mini konferencja, moderowana przez szkołę goszczącą Lyuben – Karavelov, podczas której uczniowie z poszczególnych krajów wypowiadali się na temat sytuacji uchodźców w ich krajach. Poruszono tematykę zaspokajania podstawowych potrzeb, edukacji i prawnej ochrony dzieci.
W ramach pracy projektowej odbyły się również warsztaty twórcze, podczas których za pomocą środków plastycznych uczniowie wyrażali swoje poglądy na temat uchodźców i ich sytuacji oraz stosunku społeczeństw do nich. Powstały niezwykle ciekawe prace, obrazujące również nieco odmienny sposób, w jaki uczniowie z poszczególnych krajów postrzegają uchodźców.
Koordynator projektu – szkoła z Turcji przygotowała pokaz multimedialny dotyczący analizy efektywnego użycia najnowszej technologii w edukacji uchodźców oraz zwiększaniu ich świadomości kulturowej. Pokazowi towarzyszyła dyskusja i wymiana dobrych praktyk.
Ostatnim zadaniem przewidzianym do realizacji podczas tego spotkania było poznanie kilku indywidualnych historii uchodźców. W trzech filmach ukazane zostały niezwykle dramatyczne losy dzieci, które zostały zmuszone do ucieczki z rodzinnego domu i kraju i znalazły schronienie w innych państwach. Po pokazach odbyła się dyskusja , podczas której uczestnicy wymieniali swoje wrażenia i dzielili się innymi znanymi sobie historiami opisującymi tragedię uchodźców.
Marzena Żmuda
fot. Sylwia Szafarz-Zakrzewska