Motto: „Tutoring przynosi efekty tylko wtedy kiedy jest realizowany”
Nasza szkoła, Szkoła Podstawowa nr 1 im. Klementyny Hoffmanowej w Tarnowie zakwalifikowała się do ogólnopolskiego projektu pt. „Wychować człowieka mądrego. Wprowadzenie modelu pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej z zastosowaniem metody tutoringu szkolnego jako profilaktyki pozytywnej problemów w polskiej szkole”. Realizatorem projektu jest Instytut Tutoringu Szkolnego – www.tutoring.org.pl (placówka Towarzystwa Edukacji Otwartej), a projekt sfinansowany ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Uczniowie objęci tutoringiem w naszej szkole zyskają wsparcie życzliwego im dorosłego (tutora), który będzie dla nich indywidualnym wychowawcą.
Projekt przewiduje (w latach 2016-2018) następujące działania:
- Wdrożenie tutoringu szkolnego w 64 szkołach w całej Polsce, w 6 Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych (MOW-ach) i 6 Młodzieżowych Ośrodkach Socjoterapii (MOS-ach),
- Przeszkolenie z zakresu tutoringu szkolnego ponad 1000 nauczycieli oraz ponad 200 pracowników MOW-ów i MOS-ów,
- Objęcie wychowawczą opieką tutorską ponad 9 tysięcy uczniów w Polsce,
- Wspieranie pracy wyszkolonych tutorów w formie superwizji i konsultacji,
- Wsparcie dyrektorów placówek wprowadzających tutoring,
- Wizyty studyjne w szkołach studyjnych,
- Rozwijanie i propagowanie metody tutoringu szkolnego oraz pedagogiki dialogu w Polsce,
- Publikacje podręcznika-poradnika tutora szkolnego.
Wszyscy uczniowie klas czwartych zostali objęci tutoringiem rozwojowo-wychowawczym, zaś uczniowie klas V-VII uczestniczą w tutoringu rozwojowym. W sumie w naszej szkole tutoringiem objętych zostało ok. 140 uczniów.
Tutorami w klasach czwartych będą następujący nauczyciele:
- Hanna Szumlańska, Anna Pędrak (w kl. IV a)
- Joanna Kloc, Anna Damian, Marzena Żmuda, Dorota Sudoł (kl. IV b)
- Patrycja Janiszewska-Przeklasa, Małgorzata Szczepanik Krzysztof Molczyk (kl. IV c)
- Mariola Czuba, Agnieszka Jadach, Partycja Sikorska (kl. IV d).
Tutorami dla uczniów klas V-VII będą nauczyciele: Renata Brzezińska, Joanna Budzik, Grażyna Klimowicz, Anna Kopeć, Krzysztof Molczyk, Andżelika Pach, Magdalena Sowa-Hebda, Dorota Sudoł, Sylwia Szafarz-Zakrzewska oraz Jolanta Szatko.
Metoda tutoringu szkolnego stosowana jest od 1995 roku w szkołach „ALA” Autorskich Liceach Artystycznych i Akademickich, a od 2008 roku rozwijana jest w kilkuset szkołach publicznych i niepublicznych w Polsce.
Tutoring szkolny to forma pracy pedagogicznej realizowana w bezpośrednim i indywidualnym kontakcie tutora, czyli osoby dbającej o podopiecznego z tym podopiecznym. Jest on nastawiony na wspieranie ucznia i służy rozwojowi dziecka.
Istotą tutoringu jest nawiązanie relacji (tutor – podopieczny). Będziemy się wzajemnie poznawać, wspólnie określać cel podopiecznego, czyli ucznia (np. jakaś pasja) a zadaniem tutora (a czasem i rodziców/opiekunów) będzie pomoc w realizacji celu.
Spotkania tutorskie z założenia odbywają się raz w miesiącu, ale współpraca tutora i podopiecznego jest ciągła. Czasem (np. raz w półroczu) w takich spotkaniach tutora z podopiecznym uczestniczyć będą rodzice/opiekunowie.
Więcej o tutoringu – patrz – ulotka.
Nauczyciele naszej szkoły od wakacji uczestniczą w kursie przygotowującym ich do roli tutorów.
Sylwia Szafarz-Zakrzewska
fot. Patrycja Sikorska
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji dot. tutoringu: