Nasza świetlica jest miejscem, w którym uczniowie miło, pożytecznie i kreatywnie spędzają wolny czas .
Zajęcia prowadzone są na podstawie planu pracy świetlicy, który opiera się na tygodniowych hasłach tematycznych realizowanych przez wychowawców.
Celem działalności świetlicy jest zapewnienie dzieciom opieki wychowawczej, pomocy w nauce oraz stworzenie odpowiednich warunków do zabawy i rekreacji, wypoczynku oraz rozwoju zainteresowań.
Do zadań świetlicy należy:
- Rozwijanie umiejętności społecznych (przestrzeganie norm, kontroli emocji, komunikacji, słuchania, umiejętności współpracy).
- Organizowanie pomocy w nauce, tworzenie warunków do nauki własnej i przyzwyczajanie do samodzielnej pracy umysłowej.
- Organizowanie gier oraz zabaw integracyjnych i ruchowych.
- Wyrabianie umiejętności nawiązywania prawidłowych kontaktów z rówieśnikami w czasie wolnym.
- Ujawnianie i rozwijanie zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień oraz organizowanie zajęć w tym zakresie.
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne.
- Kształtowanie nawyków higienicznych i rozwijanie sprawności fizycznej.
- Współdziałanie z rodzicami, pedagogiem, logopedą, psychologiem, terapeutą pedagogicznym, wychowawcami klas, biblioteką, szkolnym wolontariatem oraz Dyrekcją Szkoły i środowiskiem lokalnym.
- Kształtowanie postaw prospołecznych i patriotycznych.
- Niwelowanie trudności dydaktycznych – pomoc w odrabianiu zadań domowych.
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z różnymi sytuacjami trudnymi i problemowymi.
Podczas pobytu w świetlicy wychowankowie uczestniczą w różnorodnych zajęciach. Są to między innymi:
- Zajęcia plastyczno – techniczne.
- Zajęcia sportowo – rekreacyjne: zabawy na świeżym powietrzu, zabawy ruchowe w świetlicy.
- Zajęcia ruchowo – umuzykalniające.
- Zabawy i gry dydaktyczne.
- Zajęcia dydaktyczne tematyczne związane z kalendarzem imprez szkolnych i ważnych świąt.
- Zajęcia z wykorzystaniem chusty animacyjnej, zabawy konstrukcyjne z klockami.
- Zajęcia czytelnicze i biblioterapeutyczne – bajki i opowiadania tematyczne dla dzieci.
- Zajęcia relaksacyjne i psychoedukacyjne.
- Zajęcia o tematyce profilaktycznej, patriotycznej i ekologicznej.
Dzieci uczestniczą również w zajęciach wychowawczych a także w różnych konkursach i quizach wiedzy organizowanych przez wychowawców świetlicy.
We wrześniu zrealizowane były następujące programy adaptacyjne:
- Tworzymy grupę – razem bawimy się i uczymy – świetlica naszym drugim domem.
- Poznajemy siebie i szkołę.
- Razem weselej.
- Poznajmy się. Nadrzędnym celem programów adaptacyjnych było:
- Stworzenie warunków sprzyjających adaptacji dzieci w nowym środowisku szkolnym odpowiednio do ich potrzeb.
- Wspieranie dziecka oraz jego rodziny w nowej sytuacji.
- Włączenie dzieci w życie, tradycje i zwyczaje szkoły.
- Stworzenie dzieciom poczucia bezpieczeństwa oraz kształtowanie pozytywnego nastawienia do szkoły.
- Zintegrowanie zróżnicowanej wiekowo grupy świetlicowej i nowych wychowanków z klas pierwszych.
Podczas zajęć muzycznych uczniowie zapoznali się z piosenką „Świetlica”:
Dzieci zostały zapoznane z regulaminem świetlicy, kodeksem wychowanka świetlicy oraz zasadami bezpiecznego korzystania ze stołówki szkolnej, jak również z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w szkole i zasadnością ich wprowadzenia.
Wychowawcy prowadząc zajęcia zapoznali uczniów z właściwą techniką mycia i dezynfekcji rąk, według instrukcji umieszczonych w widocznym miejscu w szkole. Zwrócono uwagę na częstotliwość mycia i dezynfekcji rąk, zasłaniania ust i nosa podczas kichania i kaszlu, niedotykania ust, nosa i oczu oraz zachowania w miarę możliwości dystansu społecznego.
Podczas rozmów nauczyciele dbali o pozytywny przekaz powyższych treści w celu wzbudzenia u dzieci poczucia bezpieczeństwa i odpowiedzialności za swoje zachowanie, bez poczucia lęku.
Małgorzata Fal


fot. Kinga Bacik