W dniach 10- 16 lutego br. grupa nauczycieli naszej szkoły wraz z wicedyrektorem p. K. Molczykiem wzięła udział w wizycie partnerskiej w ramach realizacji projektu Erasmus+ „ Prawo do edukacji uchodźców i odrobina empatii”.
Naszą kilkudniową wizytę w Rumunii rozpoczęliśmy od spotkania z nauczycielami ze szkoły goszczącej oraz przedstawicielami wszystkich szkół biorących udział w projekcie. Nauczyciele każdego z krajów zaprezentowali swoje placówki oraz sposób w jaki w ich kraju organizuje się edukację dla uchodźców.
Kolejnym punktem programu było zwiedzanie szkoły goszczącej, spotkanie z uczniami i nauczycielami.
Ten bardzo pracowity dzień zakończył się wspólnym oglądaniem prezentacji poświęconej organizacji rumuńskiego systemu edukacji.
W drugim dniu wizyty pracowaliśmy nad szczegółowymi zdaniami w projekcie oraz planowaliśmy poszczególne wizyty w krajach partnerskich. Po burzliwych dyskusjach udało nam się określić dokładne daty naszych kolejnych spotkań. Po południu, wraz z przewodnikiem zwiedzaliśmy przepiękna Timisoarę – zachwycaliśmy się pięknem cerkwi, kamieniczek , starej synagogi i kościołów. Spacer wśród barokowej zabudowy, starych kościołów i wspaniałych XIX-wiecznych kamienic to niezapomniana podróż w przeszłość. Timisoara nie darmo nazywana była kiedyś „Małym Wiedniem”.
Ponad to zwiedziliśmy przekrojową wystawę malarstwa w Muzeum Sztuki zaprezentowaną w przepięknych wnętrzach barokowego pałacu Palatul Baroc.
Uroczystym akcentem tego wieczoru była wizyta w Narodowej Operze na spektaklu muzycznym „Piękna i Bestia”.
Trzeciego dnia nauczyciele z Turcji i Grecji zorganizowali zajęcia dla rumuńskich uczniów. Zaprezentowali oni przykładowe lekcje we własnym języku. Celem tego eksperymentu było uświadomienie uczniom, jak czują się ich rówieśnicy- uchodźcy, którzy bez znajomości języka uczęszczają do szkół w różnych krajach.
Po południu wzięliśmy udział w spotkaniu z uchodźcami z Pakistanu i Afganistanu oraz w prelekcji wykładowcy z Uniwersytetu w Timisoarze, dotyczącej pomocy dla uchodźców w Rumunii. Studentka West University z Timisoary zaprezentowała również wkład narodów arabskich w rozwój cywilizacji i dorobek ludzkości.
Najbardziej przejmującym doświadczeniem tego dnia ( jak i całego pobytu) była wizyta w ośrodku przejściowym dla uchodźców, zlokalizowanym na przedmieściach Timisoary. W miejscu tym dowiedzieliśmy się o procedurach przyjmowania, przyznawania statusu i relokacji uchodźców. Poznaliśmy również życie codzienne, edukację i warunki bytowe w ośrodku.
Przedostatni dzień pobytu był czasem ewaluacji dotychczasowych dokonań w projekcie, planowania dalszych szczegółowych działań oraz wymianą wrażeń po wspólnie spędzonym czasie. Mogliśmy również podziwiać występy uczniów szkoły goszczącej, którzy zaprezentowali nam tradycyjne tańce i stroje z regionu, jak również popularne piosenki rumuńskie. Szkolny chór odśpiewał utwory znane w każdym z krajów partnerskich. Uwieńczeniem tego dnia było otrzymanie upominków i certyfikatów pobytu z rąk koordynatora i Dyrekcji szkoły z Rumunii.
W ostatnim dniu wizyty odwiedziliśmy zamek Hunedoara w Transylwani , w którym gościł słynny Vlad vel Dracula (tak, tak ten słynny wampir!). Mimo tak niezwykłego spotkania cało i zdrowo oraz z mnóstwem wspomnień i niezapomnianych wrażeń powróciliśmy do Polski.
Opracowanie : Marzena Żmuda