10 września trzy nauczycielki naszej szkoły: Mariola Czuba, Dorota Sudoł i Sylwia Szafarz-Zakrzewska rozpoczęły kurs w Bolonii w ramach programu Erasmus+.
Pierwszy dzień poświęcony był na zapoznanie z innymi uczestnikami (z Niemiec, Chorwacji i Walii) oraz zwiedzanie najciekawszych miejsc i poznanie siedmiu tajemnic tego niezwykłego miasta. Mieliśmy też okazję skosztować kilku specjałów włoskiej kuchni.
Kolejny dzień kursu: „Green skills for education: promoting environmental awareness and sustainable actions in the classroom” upłynął na intensywnej pracy w grupach. Uczestnicy zajmowali się określaniem definicji pojęć związanych ze zrównoważonym rozwojem oraz dzielili się przykładami dobrych praktyk w tym zakresie stosowanych w swoich krajach i regionach.
Po zajęciach zwiedziłyśmy Sanktuarium Madonna di San Luca – jeden z symboli Bolonii, do którego dotarłyśmy najdłuższym portykiem na świecie (prawie 4 km). Z tarasu widokowego na szczycie kopuły podziwiałyśmy panoramę Bolonii.
Trzeci dzień kursu rozpoczęliśmy od podsumowania zajęć z dnia poprzedniego w formie graficznej. Zapoznaliśmy się z 16 celami Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 przyjętej przez wszystkie państwa członkowskie ONZ. Następnie dyskutowaliśmy na temat istoty, przyczyn ich wprowadzenia oraz poszukiwaliśmy przykładów działań, jakie może podjąć dany kraj, zakład pracy, a także każdy z nas, aby te cele zostały osiągnięte.
Po południu organizatorzy oprowadzili nas po najważniejszych zabytkach sakralnych Bolonii, zwiedziliśmy także Palazzo dell’Archiginnasio – niegdyś główny budynek Uniwersytetu Bolońskiego mieszczący do dziś działającą bibliotekę. Dzień zakończyliśmy degustacją włoskiej pizzy.
Zajęcia środowe upłynęły pod hasłem „5R” (refuse, reduce, reuse, recover, recycle) – istotnych zasad w działaniach na rzecz środowiska. Na podstawie przykładów z życia trenowaliśmy umiejętność krytycznego myślenia, poszukiwaliśmy kreatywnych sposobów ponownego wykorzystania odpadów, np. plastiku oraz prowadziliśmy debatę na temat globalnego ocieplenia z wykorzystaniem narzędzi TIK.
Popołudnie spędziłyśmy zwiedzając zabytki Florencji.
„Powiedz mi, to zapomnę. Naucz mnie, to może zapamiętam. Zaangażuj mnie, to się nauczę.” Tym zdaniem B. Franklina rozpoczęliśmy czwartego dnia kursu. Skupiliśmy się na kształceniu kompetencji XXI wieku poprzez metodę PBL (Project-Based Learning) czyli nauczanie oparte na realizacji projektów. Kolejnym zagadnieniem było OE (Outdoor Education) – nauka w terenie.
Popołudnie wykorzystałyśmy na spacer ulicami Bolonii, a także podziwianie panoramy tego uroczego miasta z 90-metrowej wieży Asinelli, na szczyt której prowadzi 498 schodów.
W szóstym dniu kursu kontynuowaliśmy omawianie OE (Outdoor Education) jako narzędzia wspierającego realizację edukacji dla zrównoważonego rozwoju. Poszukiwaliśmy przykładów konkretnych działań, jakie można prowadzić w ramach OE oraz rozważaliśmy korzyści, jakie daje edukacja poza klasą. Poznaliśmy także platformę edukacyjną „Let’s Act!”
Szkolenie zakończone. Ewaluacja dokonana. Certyfikaty odebrane.
Arrivederci Bologna!
Link do artykułu na temat naszego kursu na blogu organizatora – tutaj.
Mariola Czuba, Dorota Sudoł i Sylwia Szafarz-Zakrzewska
fot. Mariola Czuba, Dorota Sudoł, Sylwia Szafarz-Zakrzewska oraz ELA (Erasmus Learning Academy)