W dniach 12-18 kwietnia br. grupa nauczycieli naszej szkoły wzięła udział w kolejnej wizycie partnerskiej w ramach realizacji projektu Erasmus+ „ Prawo do edukacji uchodźców i odrobina empatii”. Wizyta ta miała miejsce w Grecji w mieście Volos.
Wizyta miała charakter roboczy i rozpoczęła się od spotkania z nauczycielami ze szkoły goszczącej oraz przedstawicielami wszystkich szkół biorących udział w projekcie. Gospodarze z Grecji zaprezentowali nam swoją placówkę, grecki system edukacji oraz sposób w jaki w ich kraju organizuje się edukację dla uchodźców. Mieliśmy również okazję spotkać się z nauczycielami oraz uczniami, a także zobaczyć w jaki sposób spędzają oni czas między kolejnymi lekcjami.
W kolejnym dniu wizyty zwiedziliśmy z przewodnikiem miasto Volos – jego najważniejsze zabytki w tym starą cegielnię i ruiny zamku. Następnie odwiedziliśmy obóz dla uchodźców ulokowany na przedmieściach. Mogliśmy tam zobaczyć w jakich warunkach mieszkają uchodźcy, jak wygląda ich codzienne życie, jak zorganizowana jest pomoc medyczna czy też przedszkole.
W kolejnych dniach wizyty analizowaliśmy już zrealizowane oraz przyszłe zdania w projekcie oraz planowaliśmy szczegółowy plan kolejnej wizyty partnerskiej w Polsce.
Ponadto sporządziliśmy szkic raportu przejściowego, który musimy złożyć do poszczególnych Agencji Narodowych po pierwszym roku trwania projektu.
Koordynatorzy i autorzy projektu czyli nauczyciele z Turcji zorganizowali prezentację filmów poświęconych tematyce uchodźctwa. Wysłuchaliśmy dramatycznych opowieści o losach ludzi , którzy zostali uchodźcami.
Ponadto wzięliśmy udział w warsztatach, podczas których każda drużyna z kraju partnerskiego musiała dopisać dalszy ciąg historii jedenastoletniej dziewczynki , która doświadcza wojny w Syrii. Nauczyciele z poszczególnych krajów wczuwając się w jej losy i znając jedynie z przekazów realia wojny, starali się dopisać możliwy przebieg losów dziewczynki i jej rodziny.
W kolejnych dniach odwiedziliśmy jeszcze dwa ośrodki dla uchodźców. Przebywali w nich młodociani uchodźcy z wielu krajów tj. Afganistan, Syria, Irak i inne. W miejscach tych dowiedzieliśmy się o procedurach przyjmowania uchodźców oraz poznaliśmy życie codzienne, edukację i warunki bytowe w ośrodkach. Mogliśmy się dowiedzieć na czym polega praca specjalisty ds. uchodźców oraz innych pracowników ośrodków. Ciekawym choć i trudnym doświadczeniem były rozmowy z chłopcami, którzy poprzez tłumaczy, opowiadali o swojej drodze z rodzinnego kraju do Grecji i powodach dla których opuścili ojczyznę.
Najbardziej bogatym w przeżycia natury estetycznej był dzień naszej wycieczki do Meteorów czyli klasztorów położonych na gigantycznych różnokształtnych ostańcach piaskowych w pobliżu miasta Kalambaka. Zwiedziliśmy Wielki Meteor – jeden z klasztorów wpisanych na światową listę zabytków dziedzictwa kulturowego UNESCO.
Opracowanie : Marzena Żmuda