W dniach 17-24 lutego br. uczniowie naszej szkoły wraz z nauczycielami przebywali we Włoszech w ramach kolejnej wizyty partnerskiej projektu Erasmus+ .
Pierwszego dnia pobytu uczniowie zwiedzili goszczącą nas Szkołę IPSIA Giorgi oraz poznali system edukacyjny we Włoszech. Następnie udali się do miejscowego Muzeum Archeologicznego w Potenzie, gdzie podziwiali wspaniałą ekspozycję oraz wzięli udział w warsztatach archeologicznych „ArcheoWork Lab”. Uczniowie musieli m.in. ulepić naczynia według metody i z materiałów w taki sposób, jak robili to starożytni mieszkańcy Potenzy oraz z rozbitych kawałków ułożyć gliniane naczynia. Zadania te okazały się ciekawym i niełatwym wyzwaniem. Wieczorem tego dnia wraz z przewodnikiem zwiedzaliśmy starówkę miasta- katedrę, pałac i liczne kościoły.
Podczas kolejnego dnia pobytu nauczyciele dokonali ewaluacji dotychczasowej pracy w projekcie oraz ustalali szczegóły ostatniego spotkania roboczego w Turcji. W tym czasie uczniowie wzięli udział w warsztatach „Tell me a story”, podczas których mieli dopisać dalszą cześć losów uchodźcy, a następnie zilustrować tę historię. Powstały naprawdę piękne i wymowne w swej treści dzieła. Następnie w szkolnej auli odbyło się spotkanie z przedstawicielką fundacji pomagającej uchodźcom i beneficjentem tej fundacji, który opowiedział o swoich losach i udzielonej mu pomocy. W tym samym dniu po południu pojechaliśmy na wycieczkę do nadmorskiego Salerno, gdzie spędziliśmy czas spacerując nad Morzem Tyrreńskim.
Kolejny i najciekawszy dzień naszego pobytu spędziliśmy w niezwykle pięknym miejscu – miasteczku Matera, którego historyczna część, zwana Sassi, obejmuje unikatowe domostwa drążone w skale, jedynie z fasadami murowanymi. W 1993 roku Materę wpisano na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Matera jest też scenerią najnowszego odcinka przygód Jamesa Bonda.
W czwartym dniu pobytu we Włoszech odwiedziliśmy Centrum dla Uchodźców i Emigrantów w Potenzie , gdzie spotkaliśmy się z kierownictwem ośrodka oraz jego podopiecznymi – uchodźcami z Azji i Afryki. Wszyscy wzięliśmy udział w zabawie integracyjnej oraz zwiedziliśmy ośrodek – jego cześć mieszkalną oraz administracyjną. Po południu uczniowie wzięli udział w warsztatach pt. „ Co ja mogę zrobić dla uchodźcy”, a następnie wszyscy uczniowie i nauczyciele obejrzeli prezentację przygotowaną przez koordynatora projektu – Turcję. Wieczorem wzięliśmy udział w Wieczorze Międzynarodowym, podczas którego poznawaliśmy narodowe tańce i pieśni z Bułgarii, Rumunii, Grecji i Włoch.
Kolejny, bardzo pracowity dzień był poświęcony zbieraniu wszystkich materiałów, zdjęć i innych prac będących dotychczasowym dorobkiem projektu. Wszystkie zgromadzone wytwory były następnie zaprezentowane na wystawie w jednej z sal lekcyjnych. Następnie odbyła się projekcja filmu „Fire at Sea” poświęconego losom uchodźców przybywających na prowizorycznych łodziach do krajów europejskich w poszukiwaniu spokojnego i lepszego życia.
Nasza wizyta zakończyła się wypełnieniem kwestionariusza oceny wizyty oraz uroczystym wręczeniem certyfikatów i drobnych upominków przez szkołę goszczącą.
Marzena Żmuda